20101209

Debatt

Kollade precis på debatt. Och jag måste säga HERREGUD vad mycket knepiga människor det finns! Programmet handlade bla om barn på dagis ska kunna få äta vegansk mat om föräldrarna begär det. Detta är enligt mig HELT absurt!
   Varför ska föräldrarna bestämma om barnet ska äta falafelbullar eller köttbullar? Eller att barnet måste dricka vatten när alla andra dricker mjölk? Jag kan inte förstå det!
   Förstå mig rätt, jag har absolut ingenting emot varken veganer eller vegeterianer, så länge de har bestämt själv att det är så här jag vill leva och jag tycker det är bra! Då är bryr jag mig faktiskt inte. Men när en liten tvååring som inte ens vet någonting om klimatförändringar och allt vad det nu kan tänkas vara, ska behöva äta äckelpäckel tofu när alla andra käkar kyckling, då blir jag arg!
   Dessutom så kostar vegansk mat mer än både "vanlig mat" och vegeteriansk mat, och då undrar jag.. om nu en  tallrik mat i skolan/dagis får kosta 7 kronor, varför ska då ett litet barn, som inte har bestämt någonting själv, få mat för 13 kronor/tallrik.
   Men som sagt, har man bestämt det själv, så är det en sak. Då får också fixa kunskapen om näringsämnen och allt vad det heter. Men ett litet barn bestämmer inte vad hon/han skall äta. Det gör föräldrarna, och vad händer då om dagis/skolpersonalen inte har koll på vad barnet äter? Om hon/han äter alla saker som hon måste för att hon inte äter korven som alla andra?
   Det var ingen lärare när jag gick i lågstadiet som hade koll på om jag åt alla morötter eller om jag slängde hälften. inte en chans att de kan hålla koll på det.
   Men visst, är det så att ni vill att hjärnan ska kollapsa, varsågoda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar